Kişinin yaneşeliığı maşer içinde değeri olan , kudret, seçenek ve gayrı davranış biçimlerini geliştirdiği proseslerin tüyönetmen.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara göre insanların davranışlarında belli gelişmeler sağlamlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Terbiye; bireyin davranışlarındaki evetşantısı suretiyle kasıtlı olarak ve isteyerek bileğustalıkme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabilinden eğitimin bir çok tanılamamı dokumalabilmektedir. Fakat, hasetmüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanılamam:
“Kişinin davranışında, kendi evetşantısı suretiyle ve kasıtlı olarak istenilen yönde( eğitimin ammaçlarına şayan ) bileğustalıkme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu teşhis göre;
· Terbiye bir prosestir.
· Terbiye sürecinde, bireyin davranışlarının istenilen yönde bileğustalıktirilmesi ammaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğustalıkme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde bireyin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç ana öğesi vardır.
1. Amaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Terbiye ammaçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam fiyat ve istimara ile son bulur. Sürecin bu mantığı cemi kültürler bâtınin ayrımsızdır. Amaçların içinde ne olduğu ve öğrenme bâtınin kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre göre bileğustalıkebilir, fakat sürecin doğası bileğustalıkmez.
Terbiye kapsamı ve tanılamamlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih boyunca birbunca filozof ve pedagog, eğitimin ne evetğuna üstüne farklı farklı tanılamamlamalarda bulunmuştur. Hasetmüzde ise eğitimin akseptans edilen ölçünlü tanılamamı şudur: Terbiye, bireyin davranışlarında kendi evetşantıları suretiyle kasıtlı olarak istendik davranış bileğustalıkikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanılamamlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu tanılamamlamanın içinde eğitime üstüne bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları suretiyle”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğustalıkikliği” ve “müddetç” kabilinden kelimeler eğitimin esas taşlarıdır.
Terbiye, âdemoğlu bâtınin yaşam boyu devam fail bir prosestir ve davranışlarda başkalık meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise bireyin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik kısaca beklentilere ve hedeflere şayan olabileceği kabilinden istenmedik yönde bile gelişebilir. Terbiye sürecinin ustalıkletilmesi ise kasıtlı kısaca programlı ve programlı olabileceği kabilinden gelişigüzel bile olur. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal eğitim bilimi, gelişigüzel yapılan eğitime ise informal eğitim bilimi denir. Daha açıklayıcı bir örnek verirsek mektep, dershane, eğitim bilimi merkezleri kabilinden mekânlarda verilen eğitim bilimi formal; bireyin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı sıfır eğitim bilimi ise informal eğitidir. Kısaca eğitim bilimi yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine göre sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim bilimi tamamlanmak üzere iki tür ortaya çıkar. Formal eğitim bilimi okullarda evet da kurumlarda belli bir düşünce ve izlence çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim bilimi tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim bilimi süreci yönetimsel bir kadro ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal eğitim bilimi ise otomatik gelişen hesapsız ve programsız yapılan eğitimdir ki duygusal bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir sistem olarak ele düzenındığında ise eğitim bilimi sisteminin üç ana ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, prosesler ve çıktılardır. Orijin; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, tesisat, maliyet, personel kabilinden fiziksel unsurlardır. Süreç; mektep içinde gerçekleştirilen dersler, öğrenme evetşantıları ve ders aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde marifet, yeterlilik, mezuniyet, test payanları kabilinden istenilen davranış bileğustalıkiklikleridir.
Ümit Kalko
Ümit Kalko
Ümit Kalko
Ümit Kalko
Ümit Kalko
Ümit Kalko
Ümit Kalko
Ümit Kalko
Ümit Kalko
Ümit Kalko
Ümit Kalko
Ümit Kalko
Ümit Kalko
Ümit Kalko
Ümit Kalko